Sabtu, 25 April 2015

Game Clash Of Clans

Clash of Clans (CoC) merupakan sebuah fenomena yang sedang meracuni para peminat game online, khususnya game yang bertema epic dan strategi sekarang ini. Game yang sedang berkembang dikalangan pengguna alat iOS dan Android ini memang membuat penggemarnya ketagihan. Pada awalnya CoC hanya tersedia dan cuma boleh dimainkan di alat berasaskan IOS, namun kini, CoC boleh dimainkan di Android, dan jumlah pemain game pun makin bertambah seperti cendawan selepas hujan. Game-game seperti ini memang bukan yang pertama kalinya contoh seperti Age of Empire. CoC lebih flexible untuk bermain di mana saja dan bila-bila saja tanpa perlu mengguna notebook atau pergi ke kafe siber. Jujur, sebelum ini saya belum pernah bermain game strategi seperti ini, saya lebih suka bermain game-game bertema simology seperti the Sims ataupun game mudah sperti Hay Day. Awalnya game ini memang membosankan bagi saya, tapi setelah lama-lama bermain, saya mengambil beberapa nilai-nilai yang boleh diterima pakai dalam dunia nyata, berikut ini nilai-nilai dari pandangan saya yang boleh saya ambil dari game CoC ini:

1. Hidup ini harus punya "Passion" Passion dalam game ini adalah bagaimana kita menuju level tertinggi dan berusaha untuk mencapainya. Semakin tinggi level, ternyata semakin banyak rintangannya, tapi semua itu pasti boleh dilalui jika kita ada keinginan, berupaya dengan sungguh-sungguh dan fokus. Sama halnya dalam hidup ini, kita harus punya passion, apakah itu kerjaya, keinginan yang belum tercapai, dan ketika kita ingin mencapai passion kita tentunya pasti banyak rintangan yang perlu dilalui. Semua itu boleh kita lewati,


2. Mengajarkan Prinsip Pantang Menyerah Terkadang dalam hidup ini, kita pasti mengalami kegagalan, dan rasanya sukar untuk bangkit untuk meraih kejayaan kembali. Nah, sama halnya dalam CoC, terkadang strategi-strategi yang kita terapkan, adakalanya, bahkan sering gagal. Tapi semua itu tidak membuat kita terus berhenti begitu saja, kita berminat untuk menganalisa kegagalan kita, kenapa kita gagal semasa menyerang, padahal jumlah troops kita banyaknya bukan main? kenapa defense kita gagal apabila diserang musuh? Nah, semua kegagalan itu membuat rasa ingin tahu semakin tinggi, dan menjadi pelajaran kedepannya dalam melaksanakan strategi yang betul. Secara tidak langsung kita tidak tersedar mungkin, kenapa prinsip ketika bermain game ini tidak kita terapkan kedalam kehidupan sehari-hari? bukankah itu suatu perkara yang mustahil?


3. Semua Yang Kita Capai Itu perlu Pengorbanan, Tidak Ada Yang FREE Sedar atau tidak, semua yang kita capai dalam membina village / kerajaan di CoC ternyata banyak pengorbanannya. Bayangkan saja, untuk naik level ke town hall yang lebih tinggi kita butuh banyak emas sekian juta, untuk upgrade barrack kita harus mengumpulkan jutaan elixir juga. Memang ada orang yang ingin cepat, tinggal pake kad kre
dit, dalam sekejap, sudah jadi deh tuh Town Hall, dan emas pun banyak di storage. Tapi, bagi saya, cara seperti itu terasa hampa, gak ada usaha untuk mendapatkan itu semua, dan achievement yang kita raih kurang bermakna berbanding kita berusaha dengan berperang dan merompak kerajaan orang. Sebenarnya masih banyak value-value yang boleh kita ambil dari game CoC ini, tapi saya cadangkan juga buat anda yang saat ini sedang ketagihan game ini, hati-hati lah, manfaatkan masa dengan bijak, cuba ambil makna dan terapkan dalam kehidupan real, kerana kita hidup di dunia nyata, bukan didunia maya, yang boleh hidup dengan merompak emas dan elixir dari kerajaan orang.

Salam buat para game.. :)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar